Zeker en beheerst

foto 4-1   foto 4

DAY ONE (WORKSHOP)

De lifestyle week begon Maandag 8 december met een workshop op school. De workshop ging over: lef kun je leren.

Courage

Als eerste werd de vraag behandeld: Wat is nou eigenlijk lef en welk cijfer zou jij jezelf geven?

-Lef is nuttig.

-Lef is persoonlijk.

-Lef is niet heilig.

-Lef kent meerdere gedaantes.

-Lef heeft te maken met het overwinnen van angsten/risico’s om een doel te bereiken.

De definitie van lef: De bereidheid een angst of risico aan te gaan om daarmee een doel te bereiken.

De definitie van moed: De bereidheid een angst of risico aan te gaan om daarmee een altruïstisch doel te bereiken.

Schermafbeelding 2014-12-15 om 16.46.22

5 verschijningsvormen van lef:

1. Fysiek lef

2. Sociaal lef

3. Zakelijk lef

4. Psychologisch lef

5. Innovatief lef.

Mijn antwoord op de vraag wat voor cijfer qua lef zou jij jezelf geven was een 6/7. Ik heb mezelf een gemiddeld cijfer gegeven omdat ik regelmatig lef toon en het leuk vind om dingen te doen die spannend zijn of dingen die ik nog nooit eerder heb gedaan.

Opdracht Neighbour

Vervolgens kregen we als opdracht om degene naast je voor te stellen door een gedurfde vraag te stellen met vervolgens het antwoord van je buurman/buurvrouw daarop. Lydia was degene die naast mij zat. Mijn vraag aan haar was wanneer er bij haar voor het laatst echt iets te ver was gegaan. En dat was voor haar een week geleden toen ze op stap was met vriendinnen en een vriendin zo dronken was dat ze aan het twijfelen was om 112 te bellen.

Aan mij vroeg Lydia wanneer ik voor het laatst gelogen had. Mijn antwoord daarop was dat ik 2 weken geleden voor het laatst had gelogen, om onder mijn werk uit te komen.

Ik vond het een leuke opdracht om elkaar wat beter te leren kennen. Natuurlijk ken je elkaar al wel een beetje en zie je elkaar iedere dag. Maar door middel van deze opdracht leer je elkaar toch wat dieper kennen.

Opdracht Regret

Ook ging het over het onderwerp spijt. We moesten bedenken waar mensen het meeste spijt van zouden hebben als het leven tot zijn einde zou lopen.

De top 3 was:

1. Had ik maar vaker moed gehad om trouw te zijn aan mezelf en het waarmaken van dromen ipv wat andere van mij verwachten.

2. Had ik maar niet zo veel en hard gewerkt en meer tijd besteed aan mijn partner en kinderen.

3. Ik zou willen dat ik mijn gevoelens meer had durven uiten ipv deze te onderdrukken om vrede te bewaren.

Opdracht Candy Sharing

Vervolgens moesten de 5 personen die zichzelf het hoogste cijfer van lef hadden gegeven een opdracht uitvoeren. Ze kregen allemaal een wine gum en moesten deze in hun mond doen zonder op te eten. Vervolgens moesten ze dit snoepje op hun hand leggen en het snoepje dat op de hand van de buurman of vrouw lag opeten. Dit delen met elkaar was ook een vorm van lef. Ik was niet een van de 5 met de hoogste score dus zelf heb ik die opdracht niet gedaan. Ik vond het wel een grappige opdracht om te zien. Eigenlijk gaat het namelijk maar over iets kleins. Een snoepje van iemand anders opeten.

Opdracht Flap over

We moesten op grote papieren schrijven wanneer lef nuttig zou zijn in de volgende situaties: privé, studie/bijbaan en beroep na opleiding.

Daar kwam bijvoorbeeld uit:

-Een relatie beëindigen.

-Vragen om loonsverhoging

-Conflict met docent aangaan.

-Solliciteren

-Voor jezelf opkomen tegenover je ouders

etc.

Schermafbeelding 2014-12-15 om 16.22.45

Opdracht Flying

Voor degene die dat wilde konden nog een lef opdracht doen. Er werd namelijk een stoel op een tafel gezet in de gang op school. Het was de bedoeling dat leerlingen op die stoel moesten staan en zich achterover moesten laten vallen en zo werden opgevangen door andere leerlingen. Deze opdracht kwam puur aan op vertrouwen in elkaar. Ik heb de opdracht niet gedaan maar vond het erg leuk om te zien hoe klasgenoten deze opdracht aangingen en het feit dat deze klas goed op elkaar kan vertrouwen.

—————————————————————————————————————————-

DAY TWO (EINDHOVEN)

Centrum Eindhoven

Op de 2e dag van de lifestyle week moesten we naar Eindhoven komen om daar vervolgens een durf-survival te gaan beleven in groepjes.

Activiteit 1. A tower of crates

We moesten allemaal een helm op doen en een veiligheidstuigje. Vervolgens konden de personen die het wilde zich vast laten maken aan een touw. Het doel was om een zo hoog mogelijke toren te bouwen van kratten. Teamwork was bij deze opdracht dus heel belangrijk. Telkens was er maar een persoon vastgemaakt aan het touw en had dus het belangrijkste taak om de toren te bouwen maar de rest moest die persoon wel goed ondersteunen, de toren stabiel houden, aanwijzingen geven en de kratjes aangeven. Ik ben zelf niet op de toren geweest maar vond het wel een leuke opdracht om te doen. Je kent namelijk bijna niemand in je groepje en bent toch voor een groot deel op elkaar aangewezen en moet ze dus in een korte tijd vertrouwen.

1

Activiteit 2. Games

De 2e ronde was een ronde met verschillende spelletjes. Als eerste moesten we als groep in een kringetje gaan staan met een stok voor ons. De ’’leidinggevende’’ van die opdracht gaf vervolgens aan of we een plaatsje naar links of naar rechts moesten opschuiven. Hier zou je dus tegelijkertijd ook je eigen paaltje loslaten en de paal aan de linker of rechter kant vastpakken. Dit was een grappige maar ook moeilijke opdracht omdat je hierbij ook afhankelijk was van de andere van de groep. Als diegene naast jou namelijk niet snel genoeg is of naar de andere kant gaat, kom jij zelf ook in problemen.

Ook moesten we in tweetallen door een ’’mijnenveld’’ lopen. Er was een veld uitgestippeld waar verschillende voorwerpen en pionnen op de grond lagen. Een van de twee moesten met ogen dicht aan de ene kant van het veld staan en zich laten leiden door degene die het veld dus wel kon zien door middel van links, rechts, stop, rechtdoor te roepen.

De laatste opdracht van de spellen was een opdracht waarbij je echt samen moest werken. Er waren tussen 2 bomen namelijk allemaal verschillende touwen gespannen waardoor er verschillende vakken ontstonden.  We moesten alle vakken gebruiken om aan de andere kant te komen. De kleinste en lichtste mensen werden dus door de smalle vakken aan de bovenkant geholpen door de anderen. En de mensen die overbleven konden makkelijk zelfstandig door de onderste grote vakken stappen. 

Activiteit 3. Height Parcours.

Weer moest iedereen een helm opdoen en een veiligheidsriem. Er werd verteld hoe we ons goed moesten beveiligen en bevestigen door het hele parcours heen. Er waren verschillende hindernissen op het parcours in de lucht. Van lopen op een smal koortje tot slalommen langs balken op een touw. Ik vond het erg spannend om te doen. Ik heb geen last van hoogtevrees maar omdat je opdrachten moet doen die best lastig zijn en waar je uithoudingsvermogen en lef word uitgedaagd is het toch wel erg spannend. Ik was na afloop dan ook erg blij dat ik het hele parcours zonder vallen of grote problemen had uitgevoerd.

foto 1

Activiteit 4. From one side to another

De groep werd in 2 delen verdeeld en de opdracht was om een piramide constructie te maken met palen. Hier moesten er 2 van komen en je had voor elk 6 balken. Zodra de constructies klaar waren moesten we via een touw van de ene constructie naar de andere proberen te komen zonder de grond te raken.

Bij deze opdrachten had je fysiek en sociaal lef nodig. Je moest namelijk veel werken in groepsverband en dan ook nog met een groep waarvan je de meeste niet kent. Vaak vind ik het best lastig om op vreemden af te stappen om een praatje te maken en dat heb ik door deze opdrachten overwonnen. Bij de kratjes bijvoorbeeld moet je wel met elkaar communiceren om tot een hoge toren te komen. Ook bij de diverse spellen moet ieder op elkaar kunnen bouwen en met elkaar kunnen praten. Hierdoor heb ik wel een leuke dag gehad en nieuwe mensen leren kennen wat ik normaal gesproken niet zo snel zou doen. Ook op fysiek lef heb ik mij ontwikkeld. Ik ben normaal gesproken vaak een twijfelaar en  het parcours is niet echt een dagelijkse activiteit. Ik vind het erg knap van mezelf dat ik zonder moeite of twijfel alle hindernissen heb doorstaan.

———————————————————————————————————————-

DAY 3 (AMSTERDAM) 

Woensdag en donderdag stonden in teken van city-survival. Woensdag ging ik met mijn aangewezen groepje naar Amsterdam. We moesten de stad verkennen en opdrachten bedenken voor de groep die volgende dag Amsterdam zou bezoeken en daar onze opdrachten gingen uitvoeren.

Van te voren moesten we met het groepje al afspreken wie de 5 enveloppen op school zou ophalen, welk e-mailadres en welk twitter account we zouden gebruiken. En wie zijn telefoon of laptop gebruikt zou worden.

foto 3foto

We moesten voor half 10 met de groep in Amsterdam verzamelen en een groepsfoto op het station sturen met onze namen erbij. In Amsterdam moesten we een programma bedenken dat uit 5 urban assignments zou bestaan. Deze assignments moesten in het teken staan van lef & durf. De bedachte opdrachten moesten we mailen naar Rudy van Belkom en we hadden het geluk dat we onze opdrachten al goed hadden uitgewerkt en ze dus meteen goed waren gekeurd. Toen we de mail terugkregen met de goedkeuring hebben we de opdrachten uitgezet in de stad. (de enveloppen verspreid) Ook moesten we zorgen dat de groep studenten die de opdrachten de dag erna moest uitveren voldoende input kreeg om de volgende enveloppen t vinden. Deze foto was onze eerste aanwijzing voor de groep van donderdag:

foto 2     foto 2-3

Nadat de opdrachten waren verspreid hebben we om 17.00 weer uitgecheckt met een groepsfoto.

De volgende opdrachten hebben wij bedacht:

1.Aansluitend op sociaal lef hebben we als opdracht bedacht dat het groepje moet gaan ruilen. Ze beginnen met een theezakje en het doel is dat ze gaan ruilen om zo met een ander voorwerp te eindigen. (deze opdracht loopt door tot het einde van de 5 opdrachten) Ieder lid van het groepje moet minimaal 2 keer ruilen en zet dit op de foto. Hierbij word het groepje gedwongen om zich sociaal op te stellen en vreemde mensen aan te spreken. We willen hiermee bereiken dat je je netwerk kunt vergroten en misschien wel meer kunt bereiken (grotere of leukere voorwerpen) door je open en spontaan open te stellen.

2. Aansluitend op fysiek lef hebben we bedacht dat het groepje in het Vondelpark een 20 minuten durende work-out moet gaan geven aan diegene die daar interesse in hebben (minimaal 10 man optrommelen) (ze mogen deze zelf invullen: bootcamp, yoga etc.) we willen met deze opdracht bereiken dat door deze beweging mensen samen worden gebracht en dat ze hierbij bewust worden van de noodzaak van beweging.
foto 1-2  foto 5
3. Aansluitend op innovatief lef. Moet de opdracht opzoek gaan naar een plaats en een ei. Vervolgens moeten ze een gebakken eitje maken. Hierbij moet je op zoek gaan naar alle mogelijkheden ( bv door het ruilspel, in een café vragen of ze een eitje mogen bakken voor het personeel of aan mensen thuis) Je moet hierbij uit je comfortzone stappen door het sociale contact met andere en het afwijken van het normale( namelijk niet zoals normaal thuis/ in je vertrouwde omgeving) een eitje bakken)

4. Aansluitend op sociaal lef. zorg dat iedere persoon per groep minimaal 5 mensen aanspreekt ( allemaal met grijs haar!) en zo ver krijgt om gezamenlijk op een foto te gaan. In totaal zijn komt dat uit op 35+7 mensen. De groep moet er voor zorgen dat deze mensen even tijd willen vrijmaken om op de foto te gaan. Het doel hiervan is om mensen samen te laten komen, sociaal bezig te zijn, te netwerken.

5 Aansluitend op zakelijk lef. De groep moet een commercial maken van het product dat ze als laatste overhouden van de ruilopdracht ( Hier eindigt die opdracht dan ook) 1 persoon filmt de commercial. 2 personen presenteren en de overige personen van de groep zorgen voor effecten. Het filmpje moet 1,5 minuut duren en moet zich afspelen in een drukke ( veel mensen) en bijpassende ruimte/omgevingen. Zet het eindresultaat op twitter! Het doel van deze opdracht is het leren presenteren met creatieve bijzaken. Competentie: communicatie.

Ook bij deze dag was het even afwachten wat de dag zou brengen. De groepen waren namelijk samengesteld uit allemaal personen uit andere klassen. Doordat je voorafgaand al contact met elkaar moest leggen heb ik voor mijn doen veel lef getoond. Ik ben namelijk als eerste begonnen met het aanmaken van een groep chat. Normaal gesproken ben ik helemaal geen leidinggevend type maar ik wilde graag duidelijke afspraken maken waardoor ik zelf het initiatief heb genomen. Ook is het ontmoeten van nieuwe mensen voor mij een uitdaging en doordat er met deze opdracht geen ontkomen aan was heb ik dit overwonnen. We hebben namelijk goed met elkaar moeten overleggen en bespreken wat goede opties zouden zijn voor opdrachten. Doordat je een hele dag met elkaar doorbrengt leer je de anderen ook goed kennen.

—————————————————————————————————————————-

DAY 4 (ROOSENDAAL)

roosendaalfoto 5-3

Donderdag gingen we met dezelfde groep als de dag ervoor naar Roosendaal om de opdrachten uitvoeren die de andere groep de voorgaande dag had uitgezet.

1. Als eerste kregen we een sms’je met de eerste aanwijzing voor de enveloppe. De eerste enveloppe zou liggen bij Blits. Nadat we dit hadden opgezocht kwamen we erachter dat Blits een cafe was. Eenmaal daar aangekomen kregen we een enveloppe met een foto waar een deel van het standbeeld te zien was. We moesten op zoek naar dat standbeeld en vervolgens een selfie maken met het beeld en nog 3 anderen.

foto 5-2

2. De 2e opdracht was een ruilspel. In de enveloppe zat een deurhanger en ieder lid van het groepje moest het voorwerp 1 keer ruilen om zo uiteindelijk met een totaal ander voorwerp te eindigen. Zo Heeft het voorwerp gevarieerd van een boek, tot een hondenbot en van een toilettas tot uiteindelijk muziekoortjes.

(zelf had ik een kaarslantaarntje)

foto 1-3foto 2-4

3. De derde opdracht stond in teken van heitje voor karweitje. We moesten de groep verdelen in groepjes van 2/3 om zo vervolgens heitje voor karweitje voor anderen te doen. Anderen dus een handje helpen. Uiteindelijk hebben we in een winkel de schappen kunnen vullen, de vuilnismannen kunnen helpen met papier in de vuilniswagen te gooien en op een kraampje op de markt mee kunnen helpen inpakken.

foto 2-2 foto 1-1 foto

4. Bij de vierde opdracht moesten we een commercial maken van het laatste overgebleven voorwerp van de ruilopdracht. Ons eindproduct van de ruilopdracht waren muziek oortjes. We hebben uiteindelijk een vine video gemaakt van dit eindproduct:

https://vine.co/v/O6mhEDtiQ9d

5. De laatste enveloppe was in de dierenwinkel te vinden en hier vond dan ook gelijk de laatste opdracht plaats. We moesten een dier vasthouden die je eng vind. In de winkel lagen op de grond meelwormen die als voer diende voor de dieren in de winkel. Dit vond ik de engste beesten in de winkel en die heb ik dan ook vervolgens aangeraakt

foto 3-4foto 4-4

De laatste dag stond in het teken van de lef opdrachten uitvoeren. Bij alle opdrachten hadden we sociaal lef nodig. Namelijk op vreemde mensen af te stappen om te vragen of ze mee op de foto wilden gaan, vragen of mensen iets  wilde ruilen, vragen of we konden helpen met iets/heitje voor karweitje. Niet alleen tijdens de opdrachten maar ook tussendoor heb ik hiervoor lef nodig gehad. Om bijvoorbeeld aan vreemden te vragen waar het standbeeld was of waar een bepaald cafeetje was. Sociaal lef is iets wat voor mij altijd lastig is en dat heb ik door deze dag goed overwonnen. Bij de laatste opdracht heb ik ook nog een ander soort lef overwonnen. Namelijk door een dier aan te raken die ik eng vind. Dit is iets wat ik in eerste instantie nooit zou doen maar nadat ik het gedaan had viel het eigenlijk heel erg mee.

Quality of life

Door deze verschillende activiteiten te doen en in verschillende groepen de dagen door te hebben gebracht heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en dingen gedaan die ik normaal niet zou doen. Ik heb toch hele leuke dagen gehad en ben er na deze week dus ook al zeker van dat deze lef overwinningen bijdragen aan mijn quality of life en mijn ontwikkeling als lifestyle professional. Hierdoor durf ik namelijk makkelijker op vreemden af te stappen/ sociaal lef wat ook weer gunstig is bij het vergroten van mijn netwerk. Ook ben ik erachter dat het onbekende uiteindelijk helemaal niet eng is en vaak alleen maar tot positieve uitkomsten leidt. Namelijk bij deze week tot leuke dagen en het ontwikkelen van mijn lef.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s